Concert archief |
Stichting Folk Groningen
- Concert archief |
datum |
donderdag 22 augustus 2002 |
plaats |
De Parel van Vuren (Noorderzon-festivalterrein) |
aanvang |
22.00 uur |
entree |
euro 7,00 |
voorverkoop |
kiosk op het Noorderzonterrein in het Noorderplantsoen |
|
|
extra info |
Oleg Fateev speelt voornamelijk volksmelodieën en oorspronkelijke dansritmen uit Moldavië, Bulgarije en Rusland, eigenzinnig gearrangeerd en aangevuld met improvisaties. Muziek vol passie en dynamiek, lyrisch en ontroerend. Met een fabelachtige techniek en nauwelijks ingehouden emotie bespeelt hij de uiterst complex ogende bayan: de Russische knoppenaccordeon met zijn melodramatische klankkleur. De stijl is als vanzelf ontstaan. In de loop van Oleg Fateev's eerste twee jaar van intensief muziekleven in Nederland raakte hij gefascineerd door jazzmuziek. Van huis uit was Oleg niet bekend met deze muziekstijl. Langzamerhand rijpte het idee jazz en Moldavische muziek te combineren. Moldavische lyrische volksmelodieën en oorspronkelijke dansritmen worden in een heel nieuw jasje gestoken; variaties in ritmen, harmonieën en muzikale patronen zijn toegestaan en ook is er ruimte voor solo's. Naast het bewerken van traditionele Moldavische melodieën schrijft Oleg eigen stukken. Maar altijd blijven zijn Moldavische wortels herkenbaar. Oleg Fateev Kwartet is in 1998 begonnen als gelegenheidsformatie, maar door het onmiddellijke succes en enthousiasme al snel uitgegroeid tot een kwartet met een geheel eigen geluid. De overige bandleden, waaronder de uit Bulgarije afkomstige Iliev, geven de formatie diepgang en karakter door hun gevarieerde achtergrond en ervaring met verschillende muziekstijlen.
"Eigenwijze" wereldmuziek dus.
Oleg Fateev speelt bayan (Russische knoppenaccordeon) en zingt. Hij wordt begeleid op contrabas (André van Son), saxofoon/klarinet (Konstantin Iliev) en percussie (Hans Raaijmakers).
|
english |
Traditional and original, that 's a fitting description of the Moldavian music of Oleg Fateev and his quartet.He uses his native music as a source of inspiration and this results in a fascinating mixture of both tradition and modern improvisations.
Oleg plays the bayan, the complex eastern Europe version of the chromatic button accordion.He is accompanied by 3 musicians who play double bass,, saxophone and percussion. |
|
|